ANTONI VERGER Des del PSM-INICIATIVAVERDS volem millorar els accessos a Palma. També compartim la necessitat de millorar l´accessibilitat de l´Hospital de Son Espases, i la de millorar de manera general la connectivitat perimetral de Palma. La duplicació de la calçada de la Ma-30 (Via Connectora) i la perllongació d´aquesta via fins al Camí dels Reis en forma de carretera convencional desdoblada (tal com va quedar establert al Pla Director Sectorial de Carreteres de Mallorca aprovat el 3 de desembre de 2009), permetrà alleugerir de manera significativa les altes densitats de trànsit de la Via de Cintura, les Avingudes i el Passeig Marítim. També possibilita futures reformes que pacifiquin el trànsit, atorguin un caràcter urbà més amable, i permetin, en definitiva, millorar uns espais urbans com les Avingudes i el Passeig Marítim actualment sotmesos a una forta pressió del trànsit motoritzat.
Ara bé, el projecte de Via Connectora presentat pel Departament d´Obres Públiques (PSOE) estableix que els paràmetres de disseny de la modificació de la Ma-30 són els d´una autovia urbana de quatre carrils, amb una velocitat de projecte de 100 km/h. Aquests paràmetres de disseny, pràcticament idèntics als d´una autopista, alteren substancialment els paràmetres que s´havien pactat l´any 2008 i impliquen que els enllaços i les interseccions de la Ma-30 amb la resta de vies tendrien un impacte i una ocupació de sòl de gran magnitud (glorietes de més de 100 m de diàmetre, ocupació de franges de terreny de fins a 70 i 80 m, etc).
El projecte presentat no respon a les necessitats de mobilitat actuals, i es fa preveient futurs increments poblacionals i urbanístics que a hores d´ara tan sols són hipotètics. A més, es maneja la hipòtesi que es perllongarà en el futur l´actual i insostenible model de mobilitat basat únicament en el cotxe privat, cosa que també es pot posar en qüestió com demostren els significatius increments d´usuaris del transport públic interurbà entre Palma i la resta de poblacions de l´illa (i també del transport públic urbà) en el període 2007-2010. Si l´estratègia global de mobilitat de les administracions del nostre país està encaminada a potenciar el transport públic per acabar amb l´hegemonia del cotxe privat, els projectes viaris hi han de ser coherents.
Des de PSM-INICIATIVAVERDS consideram necessari replantejar els criteris de disseny de la Via Connectora, canviant el tipus de via, d´autovia urbana de quatre carrils (pràcticament idéntica a una autopista), a carretera convencional desdoblada, i canviant també l´actual velocitat de projecte de 100 a 80 km/h. Això és, ni més ni manco, el que vàrem acordar l´any 2008: ens remetem a les paraules pronunciades aquell any pel president Antich al Parlament i per la presidenta Armengol en la nota oficial de presentació de l´acord, paraules que nosaltres sí consideram rellevants. En aquesta reivindicació no estam sols: l´Ajuntament de Palma també ha reclamat canvis en el projecte, i la plataforma "Via Connectora: així no" (veïnats i ecologistes) també demana un projecte dimensionat i menys impactant.
El que ha succeït entre octubre de 2008 i febrer de 2011 ha estat una transformació radical del disseny de la via (de carretera a autopista) que no podem ni explicar ni compartir, però que pel bé de Palma i de Mallorca hem de poder rectificar. Estam segurs que el PSOE i la presidenta Armengol hi actuaran amb intel·ligència, amb prudència i amb responsabilitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada